Se inslag från Veckans Juridik
MEDIERÄTT. Kurs med Dag Wetterberg & Mårten Schultz
11 oktober 2017
Välkommen till en dag helt tillägnad medierätten där du uppdateras på det senaste inom detta spännande och ständigt aktuella ämne.
Du guidas under dagen av advokat Dag Wetterberg och professor Mårten Schultz genom fem block som består av yttrandefrihet, personlig integritet, det straff- och skadeståndsrättsliga skyddet mot integritetskränkningar, särskilt på Internet och upphovsrätt. Slutligen håller vi ett seminarium där dagens frågor samlas upp och diskuteras.
Tanken är att det skall finnas utrymme för frågor och reflektion varför du kan ta med dig just dina specifika frågor och funderingar vilka behandlas i ett seminariepass under kursens slut.
Kommentar i SVT till domen mot Bredbandsbolaget →
Smygfotografering och marknadsföring
Vi tar mängder av bilder för att förstärka och förmedla vårt budskap på internet. Men får vi använda bilderna? Det kan röra sig om bilder från ett vernissage, foto på ett snyggt skyltfönster eller i ett bildgalleri från en kundevent. Vi publicerade tidigare på Dagensanalys en del artiklar kring fotografering, publicering och bilddelning på sociala medier och ämnet verkar fortfarande väcka stort intresse.
Länkning i Medieföretaget- Medierättens Dag
Den 25 januari 2017 höll Dag Wetterberg ett anförande rörande länkning ur ett upphovsrättsligt perspektiv vid Medieföretagen. Om du vill ha bilder från seminariet eller vill höra detta anförande kontakta oss.
Intervju med Dag Wetterberg i Dagens Juridik
Dag Wetterberg gick från att vara advokat till att bli chefsjurist för Bonnierförlagen - och tillbaka till advokatyrket. Nu startar han en egen byrå som är nischad på immaterialrätt och IT-rätt. ”Upphovs-rätten är juridikens Keith Richards”, säger i en intervju med till Dagens Juridik.
Dag Wetterberg ger ut "Medierätt : en handbok"
Boken tar upp de centrala rättsområdena inom mediejuridiken som yttrandefrihet, personlig integritet och upphovsrätt. Den belyser även vissa speciella frågeställningar i varumärkesrätten och marknadsrätten vilka knyter an till medierätten.
Boken kan användas som studentlitteratur i medierätt på Sveriges olika jurist- och journalistutbildningar. Den lämpar sig även som läromedel på gymnasieutbildningar med juridisk inriktning.
Yrkesverksamma jurister kan finna glädje i verket som en följeslagare i de många teoretiska och praktiska frågor som uppstår inom medierätten.
"Medierätt - en handbok" är dessutom en perfekt handbok för anställda på bland annat reklambyråer, tidningsredaktioner, skivbolag, tv- och filmbolag samt bok- och musikförlag.
Boken är utgiven på Wolters Kluwer och kan till exempel köpas på Adlibris.