Smygfotografering och marknadsföring

Vi tar mängder av bilder för att förstärka och förmedla vårt budskap på internet. Men får vi använda bilderna? Det kan röra sig om bilder från ett vernissage, foto på ett snyggt skyltfönster eller i ett bildgalleri från en kundevent. Vi publicerade tidigare på Dagensanalys en del artiklar kring fotografering, publicering och bilddelning på sociala medier och ämnet verkar fortfarande väcka stort intresse.

 

Dag Wetterberg ger ut "Medierätt : en handbok"

Boken tar upp de centrala rättsområdena inom mediejuridiken som yttrandefrihet, personlig integritet och upphovsrätt. Den belyser även vissa speciella frågeställningar i varumärkesrätten och marknadsrätten vilka knyter an till medierätten.
Boken kan användas som studentlitteratur i medierätt på Sveriges olika jurist- och journalistutbildningar. Den lämpar sig även som läromedel på gymnasieutbildningar med juridisk inriktning.
Yrkesverksamma jurister kan finna glädje i verket som en följeslagare i de många teoretiska och praktiska frågor som uppstår inom medierätten.
"Medierätt - en handbok" är dessutom en perfekt handbok för anställda på bland annat reklambyråer, tidningsredaktioner, skivbolag, tv- och filmbolag samt bok- och musikförlag.

Boken är utgiven på Wolters Kluwer och kan till exempel köpas på Adlibris.