’Tracking is dead’ säger Google – konsumentförtroende ny ledstjärna

Googles nya strategi fasar ut spårande cookies, för att konsumenters integritet bättre ska skyddas på internet. Hur återställs marknadens förtroende?

Vem, som använder internet, har inte upplevt spårande cookies på egen hand? Kanske letar man efter en ny möbel till hemmet eller en elektronikpryl, för att plötsligt märka att varenda annons, på varje nyhetssajt, webbutik eller blogg kränger just de saker man funderade på att köpa i förra veckan.

När detta händer är det alltså, för att vara övertydlig, inte av en slump. Komplexa algoritmer har tolkat information från spårande cookies – alltså små textfiler som placeras på din egen dator eller telefon när du besöker en hemsida på internet – för att anpassa annonsutbudet till din målgrupp.

Oftast samordnas dessa cookies från sida till sida och kan följa användaren mellan hemsidor, delvis då de allra flesta kommersiella hemsidor använder Google Analytics.

Vad ser leverantörerna om oss?

Har du skrivit in vad du letar efter i världens mest populära sökmotor blir resultaten än mer tydliga. Du kan snart inte vrida på huvudet utan att se en annons på den där soffan du sett ut. (Nedsatt pris, just nu! Snabb frakt utlovas!)

I dagarna anmälde över 100 kommuner, regioner och myndigheter sin egen användning av Google Analytics. Man hade av misstag använt sig av cookies-teknologin för funktionaliteter på sina hemsidor utan att aktivera en valfri modul för anonymitet. https://sverigesradio.se/artikel/kommuner-anmaler-sig-sjalva-efter-ekots-granskning

Men är man världsledande på att veta vad folk tycker och tänker så har man också ett övertag i att veta vart vinden blåser. I ett blogginlägg går nu Google ut och förklarar att man uppmärksammat ett urholkande av konsumenters förtroende för teknikföretag. Enligt Googles egna data uppger 72% av internetanvändare att de upplever att nästan allt de gör online spåras av annonsörer, teknikbolag och andra företag, och 81% av användarna menar att de potentiella riskerna med denna datainsamling är större än fördelarna.

Hisnande starka och, eftersom Google står bakom dem, förmodligen mycket träffsäkra siffror.

Så Google meddelar nu att man arbetar för att utveckla verktyg som ”fortsätter att leverera resultat för annonsörer och utgivare” samtidigt som anonymitet skyddas.

Exakt hur detta ska se ut återstår att se. Vi kan konstatera att det som hittills har sett ut som ett nollsummespel, där bättre annonsering lett till sämre integritet, nu är på väg att utvecklas till en helt ny strävan. Kanske måste vi inte offra vår personliga integritet på den digitala utvecklingens altare?

Food for thought

Vi avslutar, för nu, med ett slagkraftigt och tänkvärt citat från samma blogginlägg som vi hänvisar till ovan:

”People shouldn’t have to accept being tracked across the web in order to get the benefits of relevant advertising. And advertisers don't need to track individual consumers across the web to get the performance benefits of digital advertising.”

  • David Temkin, director of Product Management, Ads Privacy and Trust, Google Ads & Commerce Blog 3 mars 2021

_________________

Se hur vi hjälper våra klienter med IT-rätt

Se hur vi hjälper våra klienter med GDPR